***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 

منتشر شده در ایثار پرس / گروه : آخرین اخبار / صفحه اول / ویژه

  • شناسه : 13269
  • 29 اسفند 1401 - 7:47

http://www.isarpress.ir/?p=13269

باز هم معماری بی هویت در شهر سربلند کرد !

اقدام کلان غیر هوشمندانه در طرح کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج)

در این نوشتار چکیده از اطلاعات بیمارستان حضرت مهدی (عج) تشریح شده و سپس به نقد طرح آن پرداخته شده و پیشنهادات ارایه شده است .

در خبر پایان سال آمد :

کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) در 17 اسفند 1401 با حضور رئیس جمهورافتتاح شد .

نکات مثبت :

  1. این بیمارستان به عنوان بزرگترین مجموعه درمانی نظام سلامت در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی که سرآمد بیمارستان‌های ایران و منطقه و ابرپروژه‌ای ملی است .
  2. این بیمارستان یکی از بیمارستان‌های بسیار مجهز فوق تخصصی است که در دل بیمارستان ۱۵۰۰ تختخوابی امام خمینی(ره) تهران راه اندازی و به ظرفیت این مجتمع بیمارستانی اضافه شد.
  3. این بیمارستان بسیار مدرن و مطابق با استانداردهای روز جهانی، با ۳۸ اتاق عمل و اورژانس فوق پیشرفته مجهز به باند بالگرد ، بزرگ‌ترین طرح ملی سلامت در تاریخ کشور است که هوشمند و به لحاظ امنیت سازه بسیار مستحکم طراحی و ساخته‌شده و نزدیک به یک هزار تخت بستری به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه می‌کند.
  4. درمانگاه بیمارستان مهدی کلینیک هم در فضایی حدود هشت هزار مترمربع ظرفیت مراجعات سرپایی را یک و نیم تا دو برابر افزایش خواهد داد.
  5. این طرح مدتی به دلیل مشکلات تامین مالی متوقف بود که پس از ورود بانک ملت به پروژه و با حمایت‌های فنی و اقتصادی دولت سیزدهم روند ساخت و تکمیل آن سرعت گرفت.

نکات منفی :

ضمن تبریک بمناسبت ساخت و تجهیز این بیمارستان عظیم در شرایط تحریم دشمنان ، لکن از لحاظ طرح معماری آن جای تاسف دارد.

  1. طرح معماری بیمارستان از لحاظ حجم ، نما ، سطوح گسترده شیشه ای و ..... و یک معماری بی هویت و مغایر هویت اسلامی ایرانی ومغایر مبحث 4 مقررات ملی ساختمان می باشد .
  2. حجم آن ضمن اینکه نا همگون با احجام شکیل ساختمانهای موجود می باشد ، بی هویت و در تضاد با مبانی طراحی اقلیمی می باشد و هزینه های نگهداری و تامین گرمایش و سرمایش بیمارستان را بشدت افزایش میدهد .
  3. طرح و حجم بیمارستان بی معنا با اسم آن بعنوان حضرت مهدی (عج) و همچنین درتضاد با مبانی اندیشه ناب امام خمینی ، که در مجموعه بیمارستان امام خمینی در قلب شهر تهران قرار دارد ، می باشد .
  4. طرح ان کاملا نا همگون با معماری مجموعه بیمارستان امام خمینی و تافته ای جدا بافته و نامتجانس شده است .
  5. طرح ان در کنار بزرگراه شهید چمران ، بعنوان یک نماد شهری در تغایر با مبانی انقلاب شکوهمند اسلامی بسیار آزار دهنده و شرمنده شهر ام القرای جهان اسلام می باشد .
  6. معماری داخلی آن نیز گرچه از سادگی خاص برخوردار است ، لکن نه تنها با معماری داخلی غنی ایرانی سازگار نیست ، بلکه بی روح بوده و برای افراد بیمار ارامش نمی باشد .
  7. حجم و سطح شیشه گسترده در نمای ساختمان با مبحث 21 مقررات ملی ساختمان مغایر و بیمارستانی که بایستی در زمان بحران ناشی از تهدیدات دشمن فعال باشد ، بسیار اسیب پذیر و نا ایمن می باشد .
  8. طرح این بیمارستان با معماری دوران انقلاب اسلامی و بخصوص در گام دوم انقلاب هیچ تناسبی نداشته و بلکه در تضاد اشکار می باشد .
  9. اینکه شرکتهای مشاور مهندسی چرا رعایت نمی کنند و اغلب آنها همچنان بر سبک های ناسازگار با فرهنگ و اقلیم کشور می تازند ، و نهادهای مسئول غیرمسولانه عمل میکنند ،جای تاسف و تامل دارد .
  10. اقدام کلان غیر هوشمندانه در رعایت مقررات کشور و نامتجانس با معماری غنی ایران در طراحی معماری کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) جای بسیار تاسف دارد .

پیشنهاد :

نظر به اهمیت موضوع پیشنهاد موکد میشود :

  1. شرکتهای مشاور مهندسی تهیه کننده طرح و مهندسان طراح ، توسط ابلاغیه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ، ملزم به رعایت هویت اسلامی ایرانی گردند .
  2. درصورت طراحی توسط شرکتهای مشاور مهندسی ، از سوی سازمان مدیریت بعنوان سوابق منفی در پروانه شان ثبت و از حجم ارجاع کار به آنها کاسته شود .
  3. کارفرمایان که کنترل کننده و تایید کننده طرح در شهرداری و وزارت مربوطه ( در این مورد شهرداری تهران و وزارت بهداشت )می باشند ، اینگونه طرحها را تایید نکنند .
  4. مقامات دولتی و شورای شهر و شهرداران در مراسم افتتاح این پروژه ها شرکت نکنند
  5. عدم افتتاح مراکز بی هویت تا تعیین تکلیف توسط مقصران آن
  6. رسانه ها طرح های بی هویت و یا ضد هویت ملی را مورد نقد قرار دهند .
  7. نهادهای انقلابی به اینگونه طرحها معترض شده و برای اجرای آن تلاش نموده و مانع از اجرای آن شوند .

 

اطلاعات تکمیلی از بیمارستان : به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، پروژه مهدی کلینیک با نزدیک به ۱۰۰۰ تخت شامل ٥٢٢ تخت بستری عادی، ۲۰۴ تخت بستری ویژه، ۱۱۰ تخت بستری اورژانس و ۴۲ تخت بستری جراحی سرپایی، پروژه بیمارستانی منحصر بفرد تاریخ نظام سلامت کشور است.

این بیمارستان ۱۰۸ هزار متر مربع وسعت دارد و به همین دلیل سرانه فضای فیزیکی هر تخت آن بالاست و بیماران در فضایی باز و مناسب تحت درمان قرار می گیرند.

همچنین برخوردار از پد بالگرد ، تجهیزات پیشرفته، روزآمد و فوق مدرن است. بیشترین تعداد تخت مراقب های ویژه را در بین بیمارستان های کشور دارد، تنها ۱۱۰ تخت اورژانس دارد که این تعداد تخت برای احداث یک بیمارستان کافی است، تعداد۳۸۰ عضو هیأت علمی دارد که تعدد و تنوع رشته های آنها در بین بیمارستان های کشور و منطقه بی نظیر است.

دشوارترین و مهمترین عمل‌های جراحی از قبیل پیوند کبد و جراحی قاعده جمجمه در این بیمارستان به واسطه تجهیزات پیشرفته و پزشکان نخبه و دانشمند قابل انجام است. تنها ۶ مولد برق اضطراری دارد که هر یک از این مولدها برای تامین برق یک مجموعه بیمارستانی بزرگ کافی است. بیمارستان از معماری و اقامت سرای فوق پیشرفته برخوردار است و خدمات رسانی در آن فناوری پایه و تماماً هوشمند است.( ایرنا ، 17 اسفند )

فیلمی از سیمای بیرونی و درونی

https://www.aparat.com/v/ESoRJ

 

پیوست ها : الزامات قانونی

 الزاماتی که عدول از آن تخلف کلان محسوب میشود و مستوجب برخورد قانونی  است:

  1. مقررات ملی ساختمان

مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان با موضوع الزامات عمومی ساختمان ، در بند  ۵-۲-۱-۴ مبنی بر " بکار گیری وترویج ارزشهای ایرانی اسلامی در طراحی و ساخت بنا " ( صفحه ۴ و ۵ مبحث 4 مقررات ملی ساختمان ، 1396 )

https://civiliha.com/uploads/editor/56926e.pdf

مبحث 21 مقررات ملی ساختمان با موضوع پدافند غیر عامل

https://inbr.ir/wp-content/uploads/2016/08/mabhas-21.pdf

  1. مصوبه شورای عالی مسکن

بند 2 قانون مصوبه شورای عالی مسکن به شماره 127187 به تاریخ 19- 7- 1401  اشعار میدارد: " در راستای هویت بخشی به پروژه های مسکن لازم است همزمان با ساخت واحدهای مسکن ، خدمات زیربنایی و روبنایی نیز با استفاده از الگوی معماری اسلامی ایرانی احداث گردد ."

mehrnews.com/xY52G

  1. سیاست‌های کلی نظام در امور «شهرسازی»

ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۲۹

https://khl.ink/f/11270

  1.  ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در امور «مسکن»

رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۲۹

https://khl.ink/f/16983

  1. تدابیر رهبر انقلاب

بیانات مهم رهبر انقلاب در دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران

تحقق سبک زندگی اسلامی در احداثات شهری - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳

https://khl.ink/f/24963

  1. بیانیه «گام دوم انقلاب»  رهبر انقلاب اسلامی

راهبردهفتم : مقابله با سبک زندگی غربی در ایران ( بخصوص در ترویج معماری غربی )

https://khl.ink/f/41673

  1.  وغیره

 

بیمارستان ,

سمت راست ، ساختمان جدید نامتجانس با ساختمانهای موجود سمت چپ همین بیمارستان  

بیمارستان ,

سیمای بیرونی نمای بی هویت بیمارستان جدید

بیمارستان ,

نمای نزدیک تر بیمارستان : انبوه شیشه و دگر هیچ 

بیمارستان ,

معماری داخلی بی روح بیمارستان جدید

********************************************** 

*************************** 

دیگر یاددشتهای منتشر شده در رسانه های مختلف    ( روی عنوان بزنید صفحه آن باز شده و می توانید متن انرا مطالعه بفرمایید )

 https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87%202

و ادامه آن در :

https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87