***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

گروه : صفحه اول / شناسه : 11722 / 24 مهر 1401 - 19:31

http://www.isarpress.ir/?p=11722

نقش کرونا در تضعیف فرهنگ اصیل مساجد

کرونا شتابان و هراسناک امد، بیماری عفونی بهمراه اورد،دستورالعمل های بهداشتی سخت گیرانه پیامدهای زیادی بهمراه داشت که بخشی از آن شامل تعاملات اجتماعی  مبتنی بر فرهنگ دینی بوده است .

بدنبال بحران جهانی بیماری ویروس منحوس کرونا ، به ایران نیز منتقل شده و به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد و از ۳ اسفند ۱۳۹۸ وضعیت کشور از حالت سفید خارج و وارد وضعیت زرد شد.

مدتی تعطیلی کامل فعالیتهای اجتماعی و بعبراتی خانه نشینی کامل و مدت مدیدی نیز محدودیتهای اجتماعی را بهمراه داشت . یکی از حوزه های تاثیر گذار ، حضور در مساجد و مراکز مذهبی بود ، که پیامدهای زیر را بهمراه داشت :

  1. کاهش جمعیت حاضر در مساجد بعلت پیشگیری از احتمال انتقال الودگی و یا بیماری 
  2. کاهش برنامه های مساجد
  3. کاهش مدت زمان حضور در مساجد
  4. افزایش فاصله در صفوفی که استحباب چسباندن شانه ها داشته به حدود یک متر
  5. فاصله گیری نمازگزاران از یکدیگر
  6. عدم مصافحه، بعلت پرهیز های احتیاطی از انتقال بیماری
  7. عدم دست دادن به یکدیگر
  8. و ...

سخن پایانی

 استمرار طولانی رویه تعاملات اجتماعی ، بنحویی به رفتار فرهنگ عمومی نمازگزاران مبدل شده است، و گرچه بنابه شرایط بوده ولی قطعا پیامدهای منفی اجتماعی و معنوی انرا بهمراه داشته است و ضرورت دارد برای بازسازی ان جهت دوران پساکرونا برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا در دوره کوتاه مدت بهبود یابد.

 


***********************************************

دیگر یاددشتهای منتشر شده در رسانه های مختلف 

**************************

در صورت تمایل به مطالعه ؛ روی آن بزنید ؛ وارد میشوید و می توانید مشاهده کنید :