***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

گروه : آخرین اخبار / صفحه اول / ویژه / شناسه : 13313 / 03 فروردین 1402 - 11:37

 

صفحه نخست  اخبار / ادبیات پایداری / امام و رهبری / انتشار : 3 - فروردین - 1402 - ۱۱:۳۶ /کد خبر : 17760

 

ریل پیشرفت و توسعه کشور برمدار عنوان سال :

 شرحی بر عنوان سال 1402 مبنی بر « مهار تورم ، رشد تولید »  و راهبردهای تحقق آن

در این نوشتار نخست عنوان شعار سال ، ضرورت این نام گذاری تولید ، آسیب ، بیان مساله و مشکل ،اعلام شعار سال 1402 ، پیشینه مشکل اقتصادی تشریح شده و سپس توصیف شعار سال 1402 شامل در دو بخش: الف) مهارتورم ، مهار ، تورم ،  مهار تورم ، ب) رشد تولید ،تولید ،تولید در نام‌گذاری سال 1402 ، رشد ، رونق تولید، توسعه اقتصادی ،  هدف‌گذاری رشد تولید صورت گرفته است . آنگاه  21 راهبرد کلان رهبر انقلاب برای تحقق عنوان سال استخراج و بیان شده است.

عنوان شعار سال : تشریفاتی و تزیینی -  براساس مطالعه ونظریات کارشناسی ونیاز روز و مانند تابلوی شرکت وساختمان که معرف هویت غعالیت ان هست ؛ عمل کنیم

ضرورت این نام گذاری تولید : اقتصاد موتور محرک جامعه و تولید ماده محترقه این موتور است «اقتصاد یک نقطه کلیدی تعیین‌کننده است... اقتصاد البته هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت محور و مصرف به‌اندازه و بی اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است» (بند نخست توصیه سوم، بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب، بهمن ۱۳۹۷)

آسیب :  بدنبال نام گذاری سال 1402،  مجددا ادارات بنر های بزرگی در ورودی خود نصب خواهد کرد ودر صفحه نخست پایگاه اطلاع رسانی خود درج کرده و مسولینی که در سخنرانی های خود از عنوان سال نام می برند، ولی درمیزان از حرف تا اقدام عملی شان محل ابهام بوده و برای تحقق آن نگاهشان به نهادهای دیگر بوده و بدنبال یافتن مصداق آن در زیر مجوعه خود نیستند . 

بیان مساله و مشکل : خب، حالا سال ۱۴۰۲؛ به نظر من در سال ۱۴۰۲ هم مسئله‌ی اصلی ما مسئله‌ی اقتصاد است. یعنی ما مشکل کم نداریم، مشکلات گوناگونی داریم، در زمینه‌ی فرهنگی، در زمینه‌ی سیاسی، لکن مسئله‌ی اصلی و محوری در این سال هم مسئله‌ی اقتصاد است. یعنی اگر ما بتوانیم ان‌شاءالله مشکلات اقتصادی را کاهش بدهیم و مسئولین ان‌شاءالله همّت کنند، دقت کنند، تلاشهای مهمی انجام بدهند در این زمینه، خیلی از مسائل دیگر کشور هم حل خواهد شد. هم دولت، هم مجلس شورای اسلامی، هم فعّالان اقتصادی، هم گروه‌های مردمیِ جوان و پرانگیزه که بنده تعدادی از این گروه‌ها را میشناسم و به آنها جدّاً علاقمند هستم. میدانم کارهای خیلی خوبی را در همین زمینه‌های اقتصادی انجام میدهند. اینها همه باید تلاشهایشان متوجّه کمک به رفع مشکلات کشور و مشکلات مردم باشد. حالا این رفع مشکلات گاهی با فعالیتهای بنیانی اقتصادی است، مثل تولید که یک فعالیت بنیانی است در اقتصاد، یعنی تولید یک کار اساسی است در اقتصاد. یا عرض کنم که کارهای انسانی و اسلامی مثل مواسات و کمکهای مردمی و همکاریهای مردمی با طبقات ضعیف جامعه.( خامنه ای ، امام ، پیام نوروزی ، 1 فروردین 1402 )

اعلام شعار سال 1402 : خب، من با توجه به همه‌ی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است. یعنی باید همه‌ی همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. .... در درجه‌ی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله‌ی تولید را افزایش بدهند. بنابراین [شعار سال] شد مهار تورّم و رشد تولید. ( خامنه ای ، امام ، پیام نوروزی ، 1 فروردین 1402 )

پیشینه مشکل اقتصادی : اگر ما در کشورمان چهار پنج نقطه‌ضعفِ مهم داشته باشیم، در رأس همه‌ی اینها مسئله‌ی اقتصاد کشور است. اقتصاد کشور انصافاً یکی از نقاط ضعف ما است. [البتّه] بسیاری از سیاستهای اقتصادی میراث گذشتگان است؛ «گذشتگان» یعنی گذشتگان قبل از انقلاب، بعضی هم بعد از انقلاب پدید آمده؛ بعضی‌ از این مشکلات اقتصادی و زیرساخت‌های اقتصای اساسی مربوط به قبل انقلاب است، بعضی مربوط به بعد از انقلاب است. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 )

شعار سال 1402 شامل دو بخش می باشد :

الف) مهارتورم

تورم به معنای افزایش مداوم قیمت کالاها و خدمات برای یک دوره زمانی معین است. تورم باعث می‌شود قدرت خرید خانوارها کاهش یابد که این کاهش قدرت خرید در کالاهای مختلف متفاوت خواهد بود . سه دلیل عمده برای بوجود آمدن تورم وجود دارد:

  1. کم بودن عرضه کالاها و خدمات نسبت به تقاضا
  2. افزایش تقاضای خرید کالاها و خدمات (تقاضای واقعی و یا کاذب) ، نسبت به عرضه کالا
  3. رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی یا بعبارتی رشد نقدینگی

مهار یعنی  زمام را بدست گرفتن به مفهوم کنترل کردن، در اختیار گرفتن امور می باشد .

لذا مهار تورم یعنی کنترل تورم و مهار سه علت فوق و در تعادل نگه داشتن آن

ب) رشد تولید

تولید از ریشه لغوی ولد و به مفهوم ایجاد کردن، به وجود آوردن و زایش است که در حوزه‌های مختلف موضوعیت دارد؛ که مورد نیاز هر جامعه‌ای است و دولت‌ها برای تأمین آن از طریق تولید داخلی یا واردات از سایر کشورها اقدام می‌کنند.

تولید در نام‌گذاری سال 1402 یعنی تولید داخلی و علی‌القاعده به مفهوم مونتاژ داخلی نیست، بلکه به مفهوم بومی بودن تولید است به‌گونه‌ای که وابستگی به خارج کاهش یابد؛ این بدان معناست که تولیدات نیازهای ضروری باید در داخل کشور صورت گیرد تا نیازهای جامعه بدون تکانه های اقتصادی تولید و تأمین شود.

رشد : به معنی رویش، نشو، نمو بوده و رشد اقتصادی را می‌توان به معنای افزایش ارزش کالاها و خدمات تنظیم‌شده با تورم در طول زمان بوده و رشد تولید به مفهوم افزایش کمی تولیدات می باشد .

رونق تولید: رهبر انقلاب در درنام گذاری سال ۱۳۹۸ از «رونق تولید»، مشکل اساسی و فوری کشور را همچنان «مشکل اقتصادی» بیان نموده بودند و در تشریح آن فرموده بودند: « مسئله‌ی اصلی و اساسی، رونق تولید است. اگر تولید شد، آن وقت در بخشهای مختلفی تحوّل ایجاد خواهد شد؛ اگر رونق تولید وجود داشته باشد، هم تأثیر میگذارد در اشتغال، هم تأثیر می­گذارد در کم کردن تورّم، هم حتّی تأثیر می­گذارد در وضع توازن بودجه، هم تأثیر می­گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملّی... تولید هم که ما میگوییم، فقط تولید صنعتی را نمیگوییم؛ تولید صنعتی، تولید کشاورزی، دامداری، صنایع بزرگ، صنایع متوسّط، صنایع کوچک، حتّی صنایع دستی، حتّی صنایع خانگی، حتّی تربیت دام »

توسعه اقتصادی : درحوزه «رشد» بیشتر بر مولفه های اقتصادى و کمى همانند درآمد سالانه یا تأکید مى گردد; ولى «توسعه» به تحوّلات و تغییرات رویکردی و اجتماعى جامعه نیز می پردازد.

رشد تولید به معنی افزایش کمی محصولات تولیدی داخلی کشور ( در حوزه های کشاورزی ، غذایی ، دامی ، بهداشتی و درمانی ، ساختمانی و بخصوص مسکن، لوازم خانگی ، حمل و نقل ، صنعتی ، علمی ، فناوری ، دفاعی ، خدماتی و غیره ) می باشد .

 هدف‌گذاری رشدتولید: در هدف‌گذاری رشد تولید در کشور باید تمرکز بر تأمین نیازهای جامعه باشد به نحوی که واردات را به‌شدت کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد بی‌نیاز از واردات شویم، به‌خصوص در کالاهای اساسی مردم و جامعه، کالاهای کلیدی و حیاتی کشور، کالاهای زیاد ارز بر، کالاهای پرمصرف جامعه و در اولویت آن‌ها نیز تولید کالاهایی که در معرض تحریم دشمنان قرار دارند، است. علی‌القاعده کالاهای لوکس، تزیینی، تجملی، تشریفاتی، آرایشی، تفننی و... ضمن اینکه در شرایط تحریم کشور باید ممنوع‌الورود باشند بایستی در اولویت آخر تولید قرار داشته باشند.

21 راهبرد کلان رهبر انقلاب برای تحقق عنوان سال :

  1. کاهش تصدی گری دولت ، برای برون رفت از مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشور : شاید بشود گفت مهم‌ترین مشکل اقتصاد ما تصدّی‌گری دولتی است. بیشترین توجّه ما در دهه‌ی ۶۰ به این مسئله بود که کلید اقتصاد کشور را به دولت بسپریم؛ این به اقتصاد ما ضربه زد؛ این مربوط به خود ما است، ما خودمان کردیم. شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف اقتصاد ما تصدّی‌گری افراطی دولت است. وقتی که مردم از مدیریّت اقتصادی و فعّالیّت اقتصادی کنار میمانند، کارهای بزرگ، شرکتهای مهم، تولیدهای ثروت‌ساز برای کشور در اختیار دولت قرار میگیرد و در اختیار فعّالان اقتصادی از مردم قرار نمیگیرد، همین مشکلاتی پیش می‌آید که ما امروز در اقتصادمان مشاهده میکنیم. مهم‌ترین مشکل ما «دولتی بودن اقتصاد» است. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) . بنابراین " دولت تصدّی‌گری را بایستی کم کند." ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 )
  2. اجرای سیاستهای اقتصادی اصل ۴۴  در واگذاری فعالیتهای اقتصادی به مردم : در ارائه و اعلام سیاستهای اقتصادی اصل ۴۴ با کمک کارشناسان متعدّد با دقّت روی این کار کردیم ــ یعنی کارشناس‌ها کار کردند ــ و سیاستها ابلاغ شد. بنای این سیاستها بر این بود که ما مدیریّتها و فعّالیّتهای اقتصادی مورد نیاز مردم را به مردم بسپریم؛ البتّه بعضی از بخشها هست که یا مردم طالب آن نیستند یا حتماً باید در اختیار دستگاه‌های دولتی باشد؛ آنها به کنار، امّا بخشهای مهمّ اقتصاد باید در اختیار مردم باشد. بارها این را تکرار کردیم که بنگاه‌های دولتی، شرکتهای دولتی، شرکتهای شبه‌دولتی ــ که با تعبیر زشت «خصولتی» از آنها یاد میکنند که تعبیر خوبی نیست؛ [بلکه] شبه‌دولتی است ــ باید با بنگاه‌های خصوصی رقابت نکنند و بگذارند تولید را مردم انجام بدهند. ما آن روزی که همه‌ی سررشته‌‌ی کارها را دست دولت دادیم، به این نیّت این کار را کردیم که عدالت اقتصادی برقرار بشود؛ و عدالت اقتصادی برقرار نشد. به خطا خیال میکردند که اگر چنانچه کلید اقتصاد دست دولت باشد، عدالت اقتصادی به وجود می‌آید؛ این اشتباه بود و چنین چیزی اتّفاق نیفتاد. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 )
  3. انجام گرفتن سرمایه گذاری در تولید : خب، من البته تولید را که گفتم، تکیه کردم روی تولید، در کنار تولید سرمایه‌گذاری مهم است. این را هم دولتیهای محترم و مکرّم توجه کنند، هم بخش خصوصی توجّه کنند، ما از لحاظ سرمایه‌گذاری در دهه‌ی نود خیلی عقب ماندیم. سرمایه‌گذاری، یکی از خلأهای مهم کشور ما مسئله‌ی سرمایه‌گذاری است. باید سرمایه‌گذاری انجام بگیرد که این هم کار مهمّی است. ( خامنه ای ، امام ، پیام نوروزی ، 1 فروردین 1402 )
  4. افزایش نظارت دولت بر امور : دولت نظارت را باید زیاد کند؛ مراقبت کنند( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) نظارت کلان وزارت خانه و سازمانها و ادارات کل استانی و شهر وروستایی بر امور اقتصادی ، بخصوص توسط دفتر بازرسی آنها و نظارت عالیه توسط سازمان بازرسی کل کشور بر تحقق این مهم .
  5. کاهش دخالت دولت در فعالیتهای اقتصاد : دولت دخالت را کم کند، ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) کاهش دخالت دولت در اجرای حوزه های اقتصادی ؛ بجز موارد نیازهای اساسی و ضروری مردم ، که جنبه امنیتی و یادفاعی پیدا میکند .
  6. قطع اقتصاد کشور از درآمد نفت : ما بایستی بند ناف اقتصاد را از صادرات نفت خام ببُریم و بیشتر به فعّالیّتهای غیر نفتی [بپردازیم]. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 )
  7. کنار گذاشتن دلار از همه مبادلات اقتصادی : یکی از مشکلات اقتصاد ما وابستگی به دلار است. بعضی از کشورهایی که تحریم شدند، وابستگی خودشان را به دلار قطع کردند، وضعشان بهتر شد. ما الان کشورهایی را می‌شناسیم ــ نمیخواهم اسم بیاورم ــ که مورد تحریمهای شدید غرب قرار گرفتند و رابطه‌شان با سوئیفت ــ که یک ساز و کار بین‌المللی غربی است ــ قطع شد، دلار را کنار گذاشتند، با پولهای محلّی معامله کردند و صادرات و واردات انجام دادند، وضعشان بهتر شد؛ این کار را ما هم باید بکنیم. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) لازم است ،در صادرات و واردات ، سفرهای زیارتی ، سیاحتی و کاری ؛ درمانی ، دانشجویی بورسیه ، هزینه چاپ مقالات علمی ، شرکت در نمایشگاههای خارج کشور ،تیم های مسابقات ورزشی , مدارس خارج کشور ، برگزاری همایشهای خارج کشور ، حق بیمه ، هزینه ثبت نامهای خارج کشور ، ماموریت کارکنان دولت در خارج کشور و غیره بجای استفاده از دلار ، ارز کشور مقصد در اختیار افراد قرار گرفته و مبادله شود وهمچنین نگهداری  و خرید و فروش دلار ممنوع و غیرمجاز شمرده شود و درصورت تخلف جریمه های زیادی برای متخلفان درنظر گرفته شود ؛ تا بساط کشورمان از پدیده منحوس برچیده شود .
  8. رشد مستمر و سریع اقتصاد : یکی از مهم‌ترین مسائلی که ما نیاز داریم برای اینکه وضع اقتصاد کشور بهتر بشود، رشد مستمر و سریع است( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) یعنی رشدی رونده  و پی درپی و رونده و پیوسته و دائم و پایدار در تولید و اقتصاد کشور بایستی بوجود اید .
  9. ترغیب قوای کشور بر ایفای نقش مولّد مردم در اقتصاد : مسئولان محترم دولتی و همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بایستی مردم را به ایفای نقش مولّد در اقتصاد ترغیب کنند و آنها را هدایت کنند؛ برای بخش خصوصی اعتماد ایجاد کنند که سرمایه‌گذاری کند، کارآفرینی کند؛ بخش خصوصی میتواند.... اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود وضع معیشت مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) لذا مسئولان دولتی برای ایفای نقش مولّد مردم در اقتصاد لازم است علاوه برمولد سازی دارایی های جاری و سرگردان مردم ، با جذب سرمایه های مردمی برای تکمیل ضربتی دهها هزار پروژه ناتمام ملی ، و مولد شدن این دارایی های راکد دولت ، یک تحول اقتصادی بوجود اورند .
  10. افزایش تحرک اقتصادی در تجارت خارجی : یکی از مشکلات اقتصاد ما کم‌تحرّکی در تجارت خارجی است. ظرفیّت تولید ما در داخل زیاد است؛ چه در بخش کشاورزی، چه در بخش صنعتی؛ بازارهای دنیایی هم بسیار وسیع است. ما میتوانیم تجارت خارجی‌مان را افزایش بدهیم، پیش ببریم و آن کاری را که حقیقابه طور مستقیم به معیشت مردم و سفره‌ی مردم ارتباط پیدا میکند، ان‌شاءالله سامان بدهیم که یکی از کارهای مهم است. ما امروز در تجارت خارجی تحرّکمان کم است؛ روشهایمان بعضاً روشهای نادرستی است؛ اینها به تحوّل نیاز دارد؛ احتیاج به تحوّل دارد. یکی از موارد تحوّل همین مسئله‌ی تجارت خارجی است. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 )لذا بایستی دولت تسهیل گری کرده و بخش خصوصی نیز  صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی ، دفاعی و... ونیز خدمات فنی مهندسی وغیره افزایش و گسترش دهد .
  11. کمک به شرکتهای دانش‌بنیان کوچک در رشد تولید : کمک به شرکتهای دانش‌بنیان که من سال گذشته توصیه کردم، و خوشبختانه تحقّق پیدا کرد؛ اگر چه به قدری که ما خواسته بودیم انجام نشد امّا توسعه پیدا کرد. شرکتهای دانش‌بنیان کارهای زیادی کردند؛ هم تلاششان زیاد شد، هم فراورده‌هایشان بیشتر شد، هم درآمدهایشان بیشتر شد؛ [ایجاد] بنگاه‌های کوچک، .... ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) بایستی حمایت از شرکت دانش بنیان (یا شرکت متمرکز بر دانش) که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور فعالیت دارند ، در سال 1402 نیز ادامه یافته و بیشتر و گسترده تر شود .
  12. دانش‌بنیان کردن کارخانجات بزرگ در تولیدات خویش : ...... دانش‌بنیان کردن کارخانجات بزرگ؛ اینها اقدامات مفیدی است که به این تحوّل کمک میکند. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) ارتباط متقابل کارخانجات بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان ؛ برای دانش بنیان کردن اقتصاد از مسیر دانش بنیان کردن صنایع بزرگ ضرورت داشته و سبب بازدهی بالا در تولید و ارتقای کیفیت و کاهش هزینه ها می شود . ودر این خصوص اولویت با کارخانجات بزرگی است که نیازهای اساسی و ضروری مردم را تامین خواهند کرد و یا سبب کاهش واردات و کاهش مصرف ارز می گردند می باشد .
  13. اجرای سیاستهای کلّی تقنین برای مهار تورم و رشد تولید   : یک بخش دیگری که احتیاج به تحوّل دارد که باید مورد توجّه برادران و خواهران عزیز نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد، تحوّل در بخش تقنین است؛ قانونگذاری. سیاستهای کلّی تقنین ابلاغ شده است؛ این سیاستها بایستی مورد توجّه قرار بگیرد و قانونگذاری به شکل کامل و سنجیده‌تر از آنچه امروز انجام میگیرد، انجام بگیرد. و یکی از چیزهایی که غالابین قوّه‌ی مجریّه و قوّه‌ی مقنّنه در دولتهای مختلف، در همه‌ی دوره‌ها اختلاف بوده است ــ حالا که بحمدالله دو قوّه با هم کار میکنند و به هم نزدیکند ــ از جمله همین دوره‌ی کنونی، این شِکوه وجود دارد که گاهی در قانون بودجه‌ی سالانه در مجلس، هزینه‌های قطعی تصویب میشود و درآمدهای غیر قطعی در مقابل آن قرار داده میشود؛ که این منجر میشود به کسری بودجه؛ کسری بودجه هم همچنان که گفتیم، یکی از بلاهای بزرگ اقتصادی است؛ که اینها هم نبایستی انجام بگیرد. ضعفهای دیگری هم در زمینه‌های گوناگون داریم که پرداختن به آنها را ان‌شاءالله میگذاریم برای فرصتهای دیگر. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) بر این اساس مجلس شورای اسلامی بر مبنای سیاستهای کلان ابلاغی بایستی در اولین نشست سال 1402 برای مهار تورم و رشد تولید  قانون جامعی را مصوب کنند تا در سال جاری هم تورم کاملا مهار شود و هم تولید رشد شتابانی پیدا کند .
  14. یافتن راه‌های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی ( مهار تورم و رشد تولید) : من همین جا به مسئولین محترم، به صاحب‌نظران اقتصادی، به کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت کشورند توصیه میکنم بنشینند راه‌های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند. هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. ... [اگر] مردم وارد بشوند، آحاد مردم وارد بشوند، ما پیروز خواهیم شد، موفّق خواهیم شد؛ منتها مردم چه جور وارد بشوند؟ باید نقشه‌ی ورود مردم در حوزه‌ی اقتصادی را به مردم نشان داد. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 )
  15. تلاش مردم به افزایش تولید، کلید مهار تورم : مهار تورّم متوقّف است به افزایش تولید و افزایش تولید، دست مردم است؛ اگر چنانچه مردم اقدام کنند، همّت کنند، این کار عملی است و ممکن است انجام بگیرد. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) لذا اشخاص ، شرکت های خصوصی ، کارگاههای کوچک و صنایع بزرگ خصوصی در عرصه های کشاورزی ، ساختمانی ، صنعتی ، خدماتی و غیره لازم است ، ضمن حفظ و بهبودکیفیت ، نسبت به افزایش تولید خویش بخصوص آنها که نیازهای اساسی و ضروری مردم را تامین میکنند و یا سبب کاهش واردات و کاهش مصرف ارز می گردند اقدام کنند .
  16. اطلاع رسانی عمومی برای دانستن مردم در ایفای نقش خویش :  اینجا هم اطّلاع‌رسانی لازم است، تا مردم بدانند که دشمن از چه راه‌هایی و با چه سیاستهایی وارد میشود، و با روشن‌بینی به حوادث نگاه کنند. وقتی که مردزِما با اوضاع آشنا شدند، هر حادثه‌ای پیش بیاید، با روشن‌بینی به آن حادثه نگاه میکنند. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) و نیز " فعّالان فرهنگی، صدا و سیما که باید فرهنگ‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه‌ی اینها باید متوجه این دو نکته‌ی اصلی باشند، در درجه‌ی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله‌ی تولید را افزایش بدهند. بنابراین [شعار سال] شد مهار تورّم و رشد تولید. "( خامنه ای ، امام ، پیام نوروزی ، 1 فروردین 1402 ) اطلاع رسانی عمومی به مفهوم آگاه شدن مردم از برنامه های مرتبط ، جهت یافتن نقش خویش در حوزه های تولید و غیره می باشد .
  17. نظارت مردمی بر حوزه اقتصاد : یکی از کارهای اساسی‌ای که دولتِ محترم باید انجام بدهد، این است که با دقّت، با مراقبت، با نظارت لازم مدیریّتهای اقتصادی را به خود مردم بسپارد. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) با ایجاد سامانه های نظارت مردمی  بصورت شفاف و سهل و ضربتی برای عکس العمل در گزارشات مردمی ضرورت عملی شدن این رهنمود می باشد .
  18. برطرف کردن اسراف در حوزه های مختلف  : در بین ما مردم بعضی از عیوب وجود دارد که اتّفاقاً مرتبط با مسائل اقتصادی است؛ یکی‌اش اسراف است. ما اسراف میکنیم؛ آب را اسراف میکنیم، نان را اسراف میکنیم، برق را اسراف میکنیم، گاز را اسراف میکنیم؛ مسرفانه عمل میکنیم. بعضی از کشورهایی که چند برابر ما جمعیّت دارند، مصرف گازشان از ما کمتر است، مصرف بنزینشان از ما کمتر است. مصرف بنزین ما بالا است، مصرف گاز ما بالا است؛ مسرفانه عمل میکنیم. آب را هدر میدهیم، نان را دور میریزیم؛ این عیب بزرگی است؛ این را باید برطرف کنیم. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) اسراف ، به معنی زیاده‌روی و تجاوز از حدّ اعتدال در مصرف هرچیزی می باشد . در آیات و روایات ؛ حرمت اسراف بیان شده وبرخی آن را در ردیف گناهان کبیره شمرده‌اند.
  19. خروج از مسابقه تجمل گرایی در جامعه : یکی از مشکلات دیگر بین ما مردم تجمّل‌گرایی افراطی است؛ تجمّل‌‌‌گرایی. همین است که ازدواجها مشکل شده؛ جوان در سنّ ازدواج ــ چه دختر، چه پسر ــ قادر به ازدواج نیست؛ چرا؟ چون پدر و مادرش دچار رودربایستی قوم‌وخویش‌ها هستند؛ مهریّه‌ی فلان‌جور، جهیزیّه‌ی فلان‌جور، تجمّلات فلان‌جور، مهمانی فلان‌جور! هزینه‌های ازدواج بالا رفته. از این مسابقه‌ی تجمّل‌گرایی باید بیرون بیایید؛ یک عدّه‌ای در تجمّل‌گرایی مسابقه راه انداخته‌اند؛ باید خودتان را از این مسابقه خارج کنید. این یکی از عیوب کار ما است. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) در دو دهه اخیر شاهد رشد چشمگیری در تولید ومصرف کالاهای لوکس درحوزه های لوازم منزل ، ساختمان سازی ، پوشاک و زیورآلات، ساعت و ... بعنوان صنعت لاکچری بوده‌ایم. و درسرویس‌های لوکس در تالارهای عروسی ،غذاخوری ها و حتی خدمات درمانی و زیبایی وارد شده‌است.
  20. تعصب در خرید تولیدات داخلی : یکی دیگر از عیوب مهمّ ما این است که ما درباره‌ی تولیدات داخلی تعصّب نداریم؛ تعصّب در خیلی جاها چیز بدی است امّا اینجا چیز خوبی است. ما باید برای تولید داخلی تعصّب داشته باشیم. یک جنسی هست که در داخل تولید شده، مشابه خارجی‌اش هم هست ــ البتّه آن واردکننده نباید وارد میکرد، حالا وارد کرده ــ گاهی کیفیّت این جنس داخلی از آن جنس خارجی کمتر نیست، گاهی هم بیشتر است، [امّا] ما میرویم سراغ جنس خارجی؛ چرا؟ چرا به این کارگر ایرانی کمک نمیکنید؟ این جنس داخلی را کارگر ایرانی ساخته؛ وقتی شما نخریدید، آن کارگر بیکار میشود. جنس خارجی میخرید، آن را ترجیح میدهید به جنس داخلی؛ این اشکال بزرگی است و بر ما وارد است؛ اینها عیوب خود ما است. همه‌ی عیوب، مربوط به تشکیلات نظام و دستگاه‌های اداره‌کننده‌ی کشور نیست؛ یک چیزهایی هم مربوط به خود ما است. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) یکی از مشکلات فرهنگی برخی از افراد جامعه استفاده از برند با یک تصویر ذهنی و مایه فخر فروشی (غیر از معرف شرکت حاوی کیفیت محصول یا اعتبار شرکت ) است که عموما استفاده آن توسط افراد درباره شرکتها، موسسات، محصولات و خدمات می باشد.
  21. موظف بودن به امید آفرینی در مردم : یک توصیه‌ی مهمّ من به همه‌ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است. دشمن سعی میکند جوانهای ما را ناامید کند؛ ما باید متقاباامیدآفرینی کنیم. مسائل امیدزا در کشور کم نیست؛ همینهایی که من گفتم و ده برابر اینها مطلب هست که همه موجب امید است و انسان را امیدوار میکند. همه موظّفند امیدآفرینی کنند؛ این را جدّی بگیرید. ( خامنه ای ، امام ، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ، 1 فروردین 1402 ) امید به انتظار وقوع خیری مسرّت بخش گفته میشود . در اسلام به «امید» تاکید زیادی شده و جنبه های مختلفی از آن بیان شده و مثالهایی نیز در قصص پیامبران وامم پیشین ذکر شده و از بهترین هدیه‌های معنوی و سازنده خداوند برای بشر است . امید واقعی با خیال‌پردازی‌ واهی بسیار متفاوت است . ناامیدی ریشه بسیاری از بیمارها بوده و یاس و پوچ‌گرایی بوجود می آورد . امید به آینده ، زندگی وجامعه را شکوفا و ارتقا می بخشد .  

سخن پایانی

جمهوری اسلامی بعنوان مولد طیبه انقلاب اسلامی در حیات پربرکت خویش، علیرغم همه فتنه‌های 4 ونیم دهه ای دشمنان جهانی و منطقه‌ای وداخلی دارای دستاورد‌های بی نظیری بوده و قطعا در آینده نیز با این تهدیدات مواجه خواهد بود . وعلیرغم انبوه ترک فعل های دولت حسن روحانی و ضعفهای شدید و تورمهای چند برابری و بحرانهای ناشی از سو مدیریت مدیران نالایق آن دولت ، آوار سنگینی را بر دولت ایت الله دکتر رییسی وارد کرد ولی بحمدالله بخش زیادی از انها رفع و دستاوردهای درخشانی را در سال 1401 کسب نموده و در حال بازسازی ساختار اقتصادی کشور می باشد ، ومحوری ترین کلید موفقیت دولت پرتلاش سیزدهم ؛ بر مهار تتمه تورم افسار گسیخته و نیز رشد شتابان تولید می باشد ، لذا لازم است با اجرایی شدن راهبردهای 21 گانه رهبری ، همگان در تلاش برای مقدورات خویش بوده و با مهار تورم و رشد تولید ، شکوفایی اقتصاد ایران را در تراز جهانی رقم زده و در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور مقام عظمای ولایت (عج) کوشا باشیم.

********************************************* 

*************************** 

دیگر یاددشتهای منتشر شده در رسانه های مختلف    ( روی عنوان بزنید صفحه آن باز شده و می توانید متن انرا مطالعه بفرمایید )

 https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87%202

و ادامه آن در :

https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87