***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در ایثار پرس ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

گروه : آخرین اخبار / صفحه اول / ویژه

  • شناسه : 13434
  • 12 فروردین 1402 - 15:1

 

http://www.isarpress.ir/?p=13434

گذشته، حال و آینده جمهوری اسلامی

براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

در این نوشتار وضعیت دستاوردهای چله اول انقلاب، وضعیت حال و همچنین اینده براساس مستند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی صادره رهبرانقلاب اسلامیدر ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ استخراج و تبیین شده است.

ملت مسلمان منزجر از نظام ستم‌شاهی حاکم بر ایران تحت بیرق امام خمینی (ره) بپا خاسته و بساط حکومت ظلم و اختناق شدید و وابسته به آمریکا را در ۲۲ بهمن ۵۷ برچیدند و به فاصله کمتر از ۵۰ روز از پیروزی انقلاب پرشکوه و پرافتخار اسلامی خود برای اولین بار در انتخابات آزاد شرکت کرده و پای صندوق‌های رأی رفتند. آن‌ها شعار خود که «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» بود را با تعیین نوع حکومت در آری به «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش در مقابل جمهوری دمکراتیک اسلامی با ۹۸.۲ درصد آرا برگزیدند و فصل نوینی در شکل‌گیری مردم‌سالاری دینی در کشور و دنیا شکل گرفت که سرآغاز تحولات عظیمی در کشور و جهان گشت.

الف ) وضعیت قبل از تشکیل جمهوری اسلامی

1 - پهلوی ها و ضربه های اخلاقی: ....... دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ... ( بند سادسا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

2- پهلوی و عقب ماندگی ها  : عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. ( بند دوم توصیه اول گام دوم انقلاب اسلامی )

3 - پهلوی  و تحقیر کشور : انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد. ( مقدمه برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

و.....

 

ب ) تشکیل جمهوری اسلامی

1 - جمهوری اسلامی دستاورد شهدا: استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب . (توصیه پنجم گام دوم انقلاب اسلامی )

2 - شروع جمهوری اسلامی بدون سرمشق: هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیامهای مارکسیستی و امثال آن نمیتوانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد. و این نخستین درخشش انقلاب بود. ( عبارت دهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

3 - شروع دشمنی ها با جمهوری اسلامی : توطئه های دشمن وتاب آوری ملت : ... انقلاب ملّت ایران، جهان دو قطبی آن روز را به جهان سه قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانه‌یملّتهای زیر ستم و جریانهای آزادیخواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ی رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد. بدین گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ی انقلاب، فرعونهای در بسترراحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ی شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ی این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشده‌ی امام عظیم‌الشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمیشد. ( عبارت یازدهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

و....

ج ) دستاوردهای چله اول جمهوری اسلامی

1 - جمهوری اسلامی وچله افتخارات : به رغم همه‌ی این مشکلات طاقت‌فرسا، جمهوری اسلامی روز به روز گامهای بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفتهای شگفت‌آور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفتهای چهل‌ساله‌ی ملّت ایران آنگاه بدرستی دیده میشود که این مدّت، با مدّتهای مشابه در انقلابهای بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. مدیریّتهای جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همه‌ی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها رسانید. ( عبارت دوازدهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

2 - جمهوری اسلامی وعدالت : جمهوری اسلامی در شمار موفّق‌ترین حاکمیّتهای جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه جای کشور، و از مناطق مرفّه‌نشین شهرها به مناطق پایین‌دست آن بوده است. ..... نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست..... البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از  اینها است ( بند خامسا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ) جمهوری اسلامی وجایگاه عدالت : عدالت در صدر هدفهای اوّلیّه‌ی همه‌‌ی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‌ای مقدّس در همه‌ی زمانها و سرزمین‌ها است و به صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّ‌عصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی به صورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای بر عهده‌ی همه بویژه حاکمان و قدرتمندان است.جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشت است که قبلاً بدان اشاره‌ای کوتاه رفت؛ و البتّه در توضیح و تشریح آن باید کارهای بیشتری صورت گیرد. ( بند سوم توصیه چهارم گام دوم انقلاب اسلامی )

3 - جمهوری اسلامی ورویکرد دینی و اخلاقی : ......رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیه‌ی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد. .... ( بند سادسا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

4 - چالش برای مستکبران : ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالشهای مستکبران روبه‌رو است امّا با تفاوتی کاملاً معنی‌دار. اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه‌ی جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه‌ی غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته‌ی حزب‌اللّه و مقاومت در سراسر این منطقه است. و اگر آن روز، مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود،‌ امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاحهای پیشرفته‌ی ایرانی به نیروهای مقاومت است. ...( مقدمه هفت سرفصل توصیه ها ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

5 - اسلام و استکبار پس از انقلاب اسلامی : …. انقلاب ملّت ایران، جهان دو قطبی آن روز را به جهان سه قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد. ….. بدین گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزله‌ی انقلاب، فرعونهای در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنی‌ها با همه‌ی شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزه‌ی این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشده‌ی امام عظیم‌الشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکان‌پذیر نمیشد. ( عبارت یازدهم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

6 - افتخار آفرینی جمهوری اسلامی : جمهوری اسلامی در شمار موفّق‌ترین حاکمیّتهای جهان در جابه‌جایی خدمت و ثروت از مرکز به همه جای کشور، و از مناطق مرفّه‌نشین شهرها به مناطق پایین‌دست آن بوده است. ...، حقیقتاً افتخارآفرین است؛ بی‌شک این همه، نه در تبلیغات نارسای مسئولان انعکاس یافته‌ و نه زبان بدخواهان خارجی و داخلی به آن اعتراف کرده است؛ ولی هست و حسنه‌ای برای مدیران جهادی و با اخلاص نزد خدا و خلق است. البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از  اینها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوانها است ... ( بند خامسا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

7 -جمهوری اسلامی وتلاشهای آینده : با این همه اینجانب به جوانان عزیزی که آینده‌ی کشور، چشم انتظار آنها است صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصله‌‌ای ژرف است. ( بند چهارم توصیه چهارم گام دوم انقلاب اسلامی )

و.....

د) راهبردهای آینده جمهوری اسلامی

  1. جمهوری اسلامی وفصل جدید زندگی آن  : اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم.. ( عبارت هفتم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )
  2. سرفصل‌های توصیه راهبردی رهبری برای گام دوم انقلاب: به شما فرزندان عزیزم در مورد چند سرفصل اساسی توصیه‌هایی می‌کنم؛ این سرفصل‌ها عبارت‌اند از: علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)
  3. توصیه اول راهبردی درخصوص علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم، اما مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار میورزیم. بحمداللّه استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود ــ یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان ــ به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه‌ی شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حسّاس و نو پدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه و همه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت. (توصیه اول گام دوم انقلاب اسلامی )
  4. توصیه دوم راهبردی درخصوص معنویّت و اخلاق : معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند. ( بند نخست توصیه دوم گام دوم انقلاب اسلامی )
  5. توصیه سوم راهبردی درخصوص اقتصاد: اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیات و معنویّات بشر، اثر میگذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمیتوان به هدفها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و با کیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به اندازه و بی‌ اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سالهای اخیر از سوی این‌جانب بارها تکرار  و بر آن تأکید شده، به خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد. ( بند نخست توصیه سوم گام دوم انقلاب اسلامی )
  6. توصیه چهارم راهبردی درخصوص عدالت و مبارزه با فساد: این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظامها است. وسوسه‌ی مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیر‌‌المؤمنین (علیه‌السّلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقه‌ی زهد انقلابی و ساده زیستی میدادند، هرگز بعید نبوده و نیست؛ و این ایجاب میکند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه حضور دائم داشته باشد و به معنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاه‌های حکومتی. ( بند نخست توصیه چهارم گام دوم انقلاب اسلامی )
  7. توصیه پنجم راهبردی درخصوص استقلال و آزادی : استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند. منزلت آزادی و استقلال را کسانی بیشتر میدانند که برای آن جنگیده‌اند. ملّت ایران با جهاد چهل‌ساله‌ی خود از جمله‌ی آنها است. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه ــ مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌ــ موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود. (توصیه پنجم گام دوم انقلاب اسلامی )
  8. توصیه ششم راهبردی درخصوص عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن : این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه. ( بند نخست توصیه ششم گام دوم انقلاب اسلامی )
  9. توصیه هفتم راهبردی درخصوص سبک زندگی : سخن لازم در این باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامیگذارم و به همین جمله اکتفا میکنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است. (توصیه هفتم گام دوم انقلاب اسلامی )

ه) سیاست‌ها و الزامات آینده جمهوری اسلامی

۱ -  جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی: اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی،... جوانان عزیزم... بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کنند...(عبارت هفتم در آغاز بیانیه گام دوم)

۲ - فعال‌سازی ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشورهمت‌های بلند و انگیزه جوان و انقلابی، خواهند توانست آن‌ها (ظرفیت‌های طبیعی و انسانی) را فعال و در پیشرفت مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند. (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

۳ - کار بیشتر برای برقراری عدالت: عدالت در صدر هدف‌های اولیه همه بعثت‌های الهی است و درجمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است ...؛ و جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است و البته باید کارهای بیشتری صورت گیرد. (بند سوم توصیه چهارم گام دوم انقلاب)

۴ - نظام جمهوری اسلامی و الگوسازی نظام پیشرفته اسلامی: راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید... ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم انقلاب)

۵ - جهاد پیش رو برای دست‌یابی به قله‌های دانش جهاناین راه طی شده، با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم، باید به قله‌ها دست‌یابیم ... اینک مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید... به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدت بیمناک است ناکام سازید (بند دوم توصیه اول بیانیه گام دوم)

۶ - وظیفه حراست دولت جمهوری اسلامی: همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی- موظف به حراست از آن (دستاورد استقلال و آزادی کنونی) با همه وجودند (توصیه پنجم گام دوم انقلاب)

۷ - جمهوری اسلامی و ضرورت مرزبندی با دشمنانجمهوری اسلامی، متحجر و در برابر پدیده‌ها و موقعیت‌های نوبه نو فاقد احساس و ادراک نیست، اما به اصول خود به‌شدت پایبند و به مرزبندی با رقیبان و دشمنان به‌شدت حساس است، با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند (عبارت پنجم در آغاز بیانیه گام دوم)

۸ - مجاز نبودن مذاکره با امریکا به علت زیان‌بار بودن آن: در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت (بند دوم توصیه ششم گام دوم)

۹ - دنبال راه‌حل مسائل کشور در داخل کشور: همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است. (بند پنجم توصیه سوم بیانیه گام دوم)

۱۰ - تداوم یافتن دفاع از مظلومان و مستضعفان جهانبا صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است ... و همواره چنین باد (عبارت ششم در آغاز بیانیه گام دوم)

۱۱ - راه‌حل مشکلات کشور، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی: راه‌حل این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است (هفت سال است ابلاغ شده ولی ...) که باید برنامه‌های اجرایی برای همه بخش‌های آن تهیه و باقدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت، در دولت‌ها پیگیری و اقدام شود. (بند چهارم توصیه سوم بیانیه گام دوم)

۱۳- هموار بودن ادامه مسیر جمهوری اسلامی: راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی است. دنباله این مسیر که به گمان زیاد، به‌دشواری‌های گذشته‌ها نیست (مقدمه هفت سرفصل توصیه‌ها، بیانیه گام دوم)

و) هدف غایی جمهوری اسلامی

  • تمدن نوین اسلامی : عزیزان! ...دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید.( عبارت هشتم درآغازبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی )

سخن پایانی

انقلاب مردم مسلمان ایران که با شعار استقلال ازادی حکومت اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸با رای قاطع مردم ایران، نظام سیاسی ایران به جمهوری اسلامی تغییر و قانون اساسی ان نیز توسط مجلس خبرگان ملت تدوین و در تاریخ ۱۱ و ۱۲ آذر ۱۳۵۸ در همه‌پرسی عمومی قانون اساسی با ۹۹/۵ درصد آرا تصویب شد و با تمامی تحریمها و فتنه گریها دستاوردهای درخشان داشته و مقاوم و شتابنده به پیش رفته است . جمهوری اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب ، هدف ارمانی اش ، ایجاد تمدن نوین اسلامی ، و زمینه سازی اذهان وبستر سازی هسته های یاوران مهدی ( عج) برای ظهور خورشید عظمای ولایت می باشد . و اکنون حال جامعه سازی منتظران مهدی ، تربیت سرباز و زمینه ساز پذیرش امام عصر، پذیرش مومنین درعشق به نظام جمهوری اسلامی بعنوان مقدمه نظام عدالت گستر مهدوی و عشق منتظر حکومت مهدوی برای خویش و جامعه جهانی بوده و همه موظف به همگامی و همراهی با آن می باشند . 

**پایان**

********************************************* 

دیگر یاددشتهای منتشر شده در رسانه های مختلف 

   ( چنانچه روی عنوان بزنید ، صفحه آن باز شده و می توانید متن کامل انرا مطالعه بفرمایید )

 https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87%202

و ادامه آن در :

https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87