***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

*** نقش موتورسیکلت در دفاع مقدس *** یادداشت منتشر شده

پنجشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۳۲ ب.ظ

منتشر شده در  ایثار پرس و حماسه 27 ،  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

گروه : آخرین اخبار / صفحه اول / ویژه

  • شناسه : 13850
  • 13 اردیبهشت 1402 - 8:42

http://www.isarpress.ir/?p=13850

صفحه نخست  ادبیات پایداری /

  • انتشار : 13 - اردیبهشت - 1402 - ۰۷:۳۹
  • کد خبر : 17859

https://hamaseh27.ir/%d9%85-%d8%af/

نقش موتورسیکلت در دفاع مقدس

در این نوشتار کاربردهای موتور سیکلت در دوران دفاع مقدس تبیین شده است .

دکترسیدجواد هاشمی فشارکی

 

موتورسیکلت‌ها را دو یا سه‌چرخه‌ای است که با یک موتور، نیروی محرکه آن تامین می‌شود. و کاربردهای تفریح، کار ، حمل و نقل و مسابقات، وهمچنین نظامی ... مورد استفاده قرار میگیرد .

نقش موتور سیکلت در جنگ بستگی به نوع جنگ و شرایط مختلف دارد. در جنگ‌هایی که ساحل‌ها و دریاها نقش مهمی در آنها دارند، موتور سیکلت‌ها به عنوان ابزاری برای حمل و نقل و همچنین نفرینگی در شرایط سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، در جنگ‌های بین شهری، موتور سیکلت‌ها به عنوان ابزاری برای حمل و نقل سریع و جابجایی سریع از یک نقطه به نقطه دیگر در شرایطی که خودروها نمی‌توانند به راحتی و سریعی عبور کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، موتور سیکلت‌ها در برخی جنگ‌ها به عنوان ابزاری برای حمل و نقل خبرنگاران و عکاسان و همچنین برای ارسال پیام‌های مختلف به کار می‌روند.

با داشتن توانایی حرکت سریع و عبور از موانع زمینی، نقش مهمی در نبردها و عملیات‌های نظامی داشتند. در دوران دفاع مقدس ، باتوجه به کمبود امکانات ؛ موتورسیکلت نقش مهمی را در جابجایی و در حمله به مواضع دشمن و حملات ایفا کرد. از جمله کاربردهای موتورسیکلت در دفاع مقدس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارسال پیام و ارتباطات بین نیروهای جنگی: موتورسیکلت برای ارتباطات بین نیروهای مختلف در میدان جنگ به کار می‌رفت. مراسلان نظامی و پیام‌رسان‌ها از موتورسیکلت برای انجام این کار استفاده می‌کردند.

حمل و نقل: موتورسیکلت به عنوان یک وسیله حمل و نقل سریع و آسان در جبهه جنگ به کار می‌رفت. رزمندگان با استفاده از موتورسیکلت می‌توانستند به سرعت به نقاطی که نیاز به حضور سریع داشتند، بروند.

برقراری تماس با خطوط عقب: موتورسیکلت برای برقراری ارتباط با خطوط عقب و انتقال اطلاعات به کار می‌رفت. به‌طور مثال برای گزارش از وضعیت جبهه به مسئولین خطوط عقب و دولت، از موتورسیکلت استفاده می‌شد.

حمل سلاح و مهمات: موتورسیکلت برای حمل سلاح و مهمات به کار می‌رفت. رزمندگان با استفاده از موتورسیکلت می‌توانستند به سرعت و با امنیت بیشتر، سلاح و مهمات را به محل‌های مورد نیاز برسانند.

انتقال جانبازان و مجروحین: موتورسیکلت برای انتقال جانبازان و مجروحین به عقبه به کار می‌رفت.  

سرکشی فرماندهان به خطوط عملیاتی

امور شناسایی مواضع دشمن و خودی و اطلاعاتی

انتقال لوازم و تجهیزات و پشتیبانی

و....

و در این مسیر جبهه ، بعضا موتور سیکلت مورد حمله‌های دشمن قرار می‌گرفتند. برخی از راکبان و یا سرنشین آن مجروح و به شهادت رسیدند و به عنوان شهدای موتورسوار در تاریخ ایران ثبت شدند. برخی از شهدای والامقام در حین سوار بر موتور در دفاع مقدس عبارتند از: عباس دهقانی ، علی شریعتمداری ، محمد حسین پارسایی ،حمید نوری ، ابراهیم شیخی ،کاظم رستگار ، حسین رنجبریان ، علی رجبی ، محمود نصیری ، مهدی نصیری ، حمید بلوری ، علی اصغر احمدی ، محمد خسروی ، محمدجواد براتی ،محمدرضا طالعی ، عباس قندیانی ، حمیدرضا شیخی ، محمدرضا کریمی ، حسین ملکی ، مرتضی حسینی ، علی اصغر خالدی ، جعفر سالاری ، جعفر نوروزی و برخی دیگر.

 

********************************************* 

دیگر یادداشتهای منتشر شده در رسانه های مختلف 

   ( چنانچه روی عنوان بزنید ، صفحه آن باز شده و می توانید متن کامل انرا مطالعه بفرمایید )

 https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87%202

و ادامه آن در :

https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87