***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

فاش نیوز / شناسه خبر : 105148 / پنجشنبه 11 آبان 1402 , 11:47

http://fashnews.ir/fa/news-details/105148/%DB%B1%DB%B1-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%D9%87%D8%A7/

در این نوشتار 7 شهید از 70 شهید فشارکی که در یک روز آسمانی شده اند ، تبیین و معرفی شده اند .

ملتی که کمتر از دوسال از نظام وابسته و ظالم ستم شاهی رهاشده بودودرحال شکل گیری نظام مردم سالاری دینی بود؛ به یکباره با هجوم همه جانبه ارتش بعث عراق به نیابت از غرب وشرق و تمامی دشمنان انسانیت و اسلام واقع میشود.و مردمی ترین و مقدس ترین دفاع جبهه حق علیه باطل در سرتاسرکشور شکل میگیرد و سپس در عرصه دفاع از حرم و نیز دفاع از امنیت کشور صحنه های بی نظیری افریده میشود و در این راه عزیزترین افراد خون پاکشان را اهدا وکشور را بیمه و انقلاب را تضمین بخشیدند . و دراین میان اقوام فشارکی نقش برجسته و ممتازی داشته اند .

اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی وصلت‌های صورت گرفته را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، بجزآزاده و جانباز شهید گونه و رزمنده ، تعداد 70 نفر تاکنون به شهادت رسیده و تقدیم اسلام و انقلاب شده اند.

شهدای والامقام فشارکی ، به ترتیب الفبا دارای این نام خانوادگی‌ها می‌باشند : اثنی‌عشری احمدی فشارکی اشجع آقاجانی فشارکی باب الخانی بورانی حسین‌زاده‌احمدی - جعفری فشارکی حاج شریفی حسینی فشارکی خوشبخت سلمانی فشارکی سوریان عظیمی اصفهانی علیمرادی غلامی فشارکی محمدی فشارکی -مطلبی فشارکی-  هاشمی فشارکی

شهادت 7 شهید فشارکی در یک روز

 شهادت شهید یحیی احمدی فشارکی ، شهید مهدی مطلبی فشارکی ، شهید مصطفی مطلبی فشارکی ، شهید نجف علی مطلبی فشارکی ، شهادت شهید محمدعلی مطلبی فشارکی ، شهید علی اکبر ( حکمت الله ) غلامی فشارکی ، شهید محمد مطلبی فشارکی در11 آبان سال 1361 در چند نقطه بوقوع پیوست .

بازگشت متفاوت پیکر 7 شهید  

هر 7 نفر در روز 11 ابان 1361 به شهادت می رسند ، پنج شهید کمی بعد از شهادت در گلستان شهدای اصفهان تشییع و تدفین شدند ، یک نفر (شهید علی اکبر غلامی فشارکی ) بعد از 14 سال پیکرش تفحص و گلستان شهدای فشارک تشییع شد و یک نفر (شهید مصطفی مطلبی فشارکی) نیز تا کنون پیکرش باز نگشته است . از این 7 شهید دو نفر (شهید نجف علی مطلبی فشارکی و علی محمد مطلبی فشارکی) برادر بوده و با هم به شهادت میرسند . یک نفر (شهید محمد مطلبی فشارکی) نیز برادرش نیز ( شهیدرحیم مطلبی فشارکی) به شهادت رسیده است .

گزیده ای از زندگی نامه 7 شهید

  • شهید یحیی احمدی فشارکی در اول خرداد 1343، در روستای فشارک چشم به جهان گشود.
  • .با آغاز جنگ تحمیلی و حمله صدام به ایران عزم را جزم نمود. و برای حفاظت از مملکت اسلامی خود و دین و ناموس، به عنوان بسیجی عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد. دریکی از عملیات‌ها مجروح شد و چند روزی در بیمارستان گرگان بستری گردید.
  • هنگام اعزام آخرش به جبهه،حال عجیبی داشت. انگار می‌دانست سفر آخرش است. موقع رفتن با تمام فامیل خداحافظی کرد. و از همه حلالیت طلبید. به مادرش گفت، وصیت‌نامه‌ام داخل قرآن است. و تا شهید نشده‌ام آن را بر ندارید. مادرعزیزش به او توصیه کرد، زود برگردد، ولی یحیی در جواب گفت یا کربلا یا شهادت.
  • در عملیات محرم که با رمز یا زینب (س) شروع شد،در منطقه عین خوش دهلران در حین عبور از رودخانه دعوت حق را لبیک گفت. و در تاریخ 11/8/1361 بر اثر غرق شدن در آب به درجه رفیع شهادت نائل گردید. مزار او در گلستان شهدای اصفهان واقع است.
  • شهید مهدی مطلبی فشارکی دهم مرداد 1340، در شهر اصفهان چشم در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. (فرزند علی اصغر )  
  • شهید مطلبی پس از اخذ دیپلم لباس مقدس سربازی به تن نمود. و در پایگاه هشتم نیروی هوایی اصفهان داوطلبانه عضو گروه ضربت شد. و درسال شصت و یک با عزمی راسخ عازم حبهه‌های نبرد حق علیه باطل گردید. و درتاریخ 24/4/61 از ناحیه پا و سر مجروح شد. ولی با وجود اینکه هنوز بهبود نیافته بود، و پزشکان اجازه رفتن به جبهه را به او نمی دادند، بار دیگر عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد.
  • مهدی به عنوان بسیجی، در جبهه حضور یافت. و در یازدهم آبان 1361، در عین خوش دهلران بر اثر اصابت ترکش خمپاره و غرق شدن توسط بعثیون عراقی شهید شد. پس از انتقال پیکر مطهرش، طی تشییعی باشکوه در گلستان شهدای اصفهان ارام گرفت.
  • شهید مصطفی مطلبی فشارکی؛ در بیست و دوم فروردین 1343، در یک خانواده مذهبی در محله طوقچی خیابان مصلی در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود.
  • مصطفی مطلبی با توجه به اینکه قبل از انقلاب پدر ومادر مقلد حضرت امام خمینی (ره) بودند. و نوار سخنرانی ایشان در منزل بود، خیلی زود با مسائل سیاسی آشنا شد. و با اوج گیری تظاهرات مردمی علیه شاه در تظاهرات شرکت می‌کرد. و پس از از پیروزی انقلاب در گشت و نگهبانی‌ها شرکت داشت؛ و با شکل‌گیری بسیج در پایگاه مسجد سرطاوه در خیابان کمال مشغول حراست و حفاظت از دستاورد‌های انقلاب شد. ودر سال 1360 به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. مدتی در خط شیر جبهه دارخوین و عملیات فرمانده کل قوا، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان و محرم شرکت داشت. مصطفی بسیار شجاع و دلیر بود خیلی خوش اخلاق و مهربان بود تبسم و خنده رویی ایشان زبانزد دوستان و آشنایان بود بسیار صله رحم می‌کرد و هر وقت از جبهه به اصفهان می‌آمد، با دوچرخه به کلیه فامیل و دوستان سرکشی می‌کرد.
  • مصطفی یازدهم آبان 1361در عملیات محرم پس از مرحله اول عملیات و گذشتن از رودخانه دویرج در عین خوش دهلران در حالی‌که هفت نفر از اقوام و تعدادی از دوستانش شهید شده بودند در مرحله دوم عملیات در تپه‌های 87 منطقه شرهانی مفقود الاثر گردید. و تا کنون اثری از پیکرش بدست نیامده است.
  • شهید علی محمد مطلبی فشارکی در در اول فروردین 1343، در روستای فشارک چشم به جهان گشود.
  • علی محمد به عنوان بسیجی در تاریخ 7/9/1360 همزمان با آزادی بستان به جبهه اعزام شد وبه اهواز رفت و درتاریخ 13/10/1360 در عملیات حمله به دشمن در تنگه چزابه شرکت کرد. و پس از آن در تاریخ چهارم فروردین سال شصت و یک به جبهه شوش رفت. و در عملیات پیروز مند فتح المبین به مقابله با دشمن پرداخت. و از آن تاریخ بطور مستمر در خط مقدم شرکت نمود.
  • لازم بذکر است تمام این موارد توسط خود شهید در تقویم جیبی وی ثبت شده است. و حتی ساعت شروع حمله و پایان آن نیز ذکر شده است.
  • شهید علی محمد مطلبی در طی عملیات‌های جنگی در منطقه چزابه از ناحیه دست دچار جراحت شده بود. و در نامه‌ای که از ایشان موجود است، از بهبودی دستش به خانواده اطلاع داده بود. شهید علی محمد مطلبی آخرین روزهای حضورش در جبهه را عضو تیپ امام حسین(ع) و درگردان امام رضا (ع) بوده است
  •  وی سرانجام در عملیات پیروزمند محرم که با رمز یا زینب (س) در منطقه چم هندی آغاز شد، همراه با برادر عزیزش شهید نجف علی مطلبی در تاریخ 11/8/1361 به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
  • هم رزم شهید مرحوم حاج اکبر مطلبی فرزند محمد از نحوه شهادت ایشان اینگونه گفته است: "زمانی که رودخانه چم هندی طغیان می‌کند شهید علی محمد مطلبی به همراه برادرش و سایر هم‌رزمان در حال عبور از رودخانه بودند علی محمد خود را از آب نجات می‌دهد ولی چون برادرش نجف علی را در حال غرق شدن می‌بیند به آب برمی‌گردد تا به برادرش کمک کند ولی هر دو برادر به‌علت تندی جریان آب غرق شده و در یازدهم آبان 1361، در عین خوش دهلران شهید شدند". این دو برادر در یک روز و در کنار هم، برفراز دستان با محبت مردم شهید پرور اصفهان از میدان امام (ره) به سمت گلستان شهداء تشییع و تدفین شدند.
  • شهید نجف علی مطلبی فشارکی در دهم فروردین 1345، در روستای فشارک (مزرعه عابد) چشم به جهان گشود.
  •  نجف علی همیشه در برپایی چشن‌های پیروزی انقلاب شرکت می‌کرد و از همان ابتدای تاسیس بسیج عضو پایگاه شهید مطهری شد. از خصوصیات بارز نجف علی این بود که بسیار آرام، مهربان، متدین وبا وفا بود. نجف علی پس ازاتمام دوره‌ی آموزشی عازم کردستان شد وسپس با برادرش علی محمد به عنوان بسیجی عازم جبهه‌های جنوب گردید.
  • نجف علی در تاریخ یازدهم آبان 1361، در منطقه‌ی عملیات چم هندی بر اثر غرق شدن در آب به همراه برادرش علی محمد به شهادت می‌رسند.

پس از شهادت، اجساد مطهر دو برادر شهید، به اصفهان منتقل می‌شود. و پیکر مطهر شهید نجف علی مطلبی فشارکی پس از تشییع باشکوه به‌همراه برادرش، شهید علی محمد، در گلستان شهدای اصفهان آرام می‌گیرد

        

  • شهید محمد علی مطلبی فشارکی در دوم فروردین 1345، در روستای فشارک از توابع اصفهان چشم به جهان گشود.
  • زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد به خاطر احساس وظیفه و لبیک به ندای رهبر انقلاب با وجود پایین بودن سن خود، با دست بردن در شناسنامه و تغییر سن موفق گردید، در دوره‌های نظامی شرکت نموده و پس از آن به عنوان بسیجی عازم جبهه‌های حق علیه باطل گردد.
  • محمد علی چندین مرتبه به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد در یکی از عملیات‌ها از ناحیه‌ی سر مجروح شد و مدتی در بیمارستان شهید بقائی اهواز بستری بود پس از بهبودی نسبی مجددا عازم جبهه شد با سمت فرمانده گروهان لشگر 14 امام حسین(ع) در عین خوش دهلران بر اثر غرق شدن در آب در تاریخ یازدهم آبان 1361به فیض شهادت نائل گردید. و در گلستان شهدای اصفهان آرام گرفت.
  • شهید محمد مطلبی فشارکی در ششم شهریور 1340، در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان اصفهان چشم به جهان گشود. ( فرزند رمضان )
  • با پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری مدبرانه امام خمینی(ره)، مردم از یک هوشیاری و آگاهی سیاسی سطح بالایی برخوردار شده بودند. و محمد که در این زمان جوانی شانزده ساله و بسیار پرشور و سرشار از نیروی جوانی بود، با فرصتی که پیش آمده بود، جهت فعالیتهای انقلابی در بسیج مسجد حکیم اصفهان به عنوان یک عضو فعال و انقلابی پذیرفته شد. محمد به خودسازی جسم و روح پرداخت. و آموزش‌های بسیج را به بهترین نحو فراگرفت. و خود را آماده فداکاری در راه انقلاب نمود.
  • با تحمیل جنگ، دشمنان درصدد نابودی انقلاب برآمدند. ولی جوانان فداکار از جمله محمد به مقابله برخاستند. محمد تصمیم ازدواج و کار و زندگی در آسایش را وانهاد، و پیشتاز خاکریزهای عزت و شرف شد. و به همراه دوستانش دوره 12 آموزش سپاه در پادگان غدیر را در تاریخ 15/1/1361 به اتمام رسانید.
  • بنا به روایت مادر محمد: "شهید محمد مطلبی پس از عملیات بیت المقدس و مجروح شدنشان در مقطعی که دوران نقاهت را می‌گذراند و حالشان نسبتاً بهبود یافته بود در سر هوای اعزام دوباره به جبهه می‌گذراند در یک شب از آن شبها ایشان خوابی دیده بودند وبا حالت اضطراب و نگرانی از خواب بیدار شده و پدر و مادر که ناظر او بودند معتقدند که در آن خواب متوجه شهادت خویش شده بود چنانچه بعد از آن رفتارشان گویای این حقیقت بوده است".
  • محمد پس از ماه‌ها بستری بودن و گذراندن دوران نقاهت بالاخره برای بار دیگر به جبهه جنوب اعزام شدند و این بار در عملیات پیروز مندانه محرم شرکت نمودند یازدهم آبان 1361، در رودخانه دویرج بر اثر غرق شدن در آب به فیض شهادت نائل آمدند و در تاریخ 1/9/1361 در اصفهان تشییع شد و در گلزار شهدای اصفهان آرام گرفت.
  • برادر وی شهیدرحیم مطلبی فشارکی نیز به شهادت رسیده است .

 

  • شهید علی اکبر غلامی فشارکی معروف به حکمت الله، در روستای فشارک دیده به جهان گشود.
  • شهید قبل از انقلاب در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشت. و در راهپیمایی‌ها شرکت می‌نمود. و یک بار هنگام پخش اعلامیه‌های حضرت امام توسط حکومت دژخیم دستگیر شد.وبا ضمانت برادرش آزاد گردید.ایشان پس از گرفتن دیپلم به جبهه رفت. و در منطقه دارخوین قسمت نگهبانی زاغه مهمات مشغول به خدمت شد. شهید سه مرحله به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام گردید. و در جبهه تک تیرانداز بود. و در مرحله سوم عملیات محرم مفقود الاثر گردید و پس از 14 سال پیکر مطهرش بازگشت.
  • از خصوصیات بارز شهید حکمت الله غلامی اینکه نامبرده در آغاز جوانی روحیه عبادی بسیار بالایی داشت. و به گفته خانواده و دوستان نماز اول وقت و نماز شب را در برنامه‌های خود داشت.حاج علیرضا سلمانی(آزاده) نقل می‌کند: "من به هنگام عملیات محرم در 45 کیلومتری العماره عراق پشت خط بودم که عده‌ای از رزمندگان را به‌صورت هلی بورد وارد منطقه کردند. در بین آنها حکمت الله غلامی را دیدم وشناختم. او از بنیه بدنی خوبی برخوردار بود مدت ده دقیقه در کنار هم بودیم. حال و احوالی کردیم و من از او جدا شدم و به طرف العماره رفتم. دیگر او را ندیدم. وقتی پس از آزادی به ایران آمدم.متوجه شدم که او مفقودالاثر گردیده است. و نهایتاً پس از سالها جنازه‌اش به وطن بازگشت. و درگلزار شهدای روستای فشارک آرام گرفت.

سخن پایانی

جامعه فشارکی ها با شاخصه های منحصر بفرد درخشان با فراوانی شهدا و علمای ولامقام و پیش کسوتان دفاع مقدس و صاحب نظران علوم مختلف ،لازم است با انسجام بیشتر درصیانت و اعتلای فامیلی از طریق معرفی شهدا ، در تداوم بخشی راه آنان بیش از گذشته کوشا بوده و راه و سیره و فرهنگ معنوی انها را در جامعه و نسل اینده ترویج داده و در جهت اهداف انقلاب و نظام اسلامی تلاش نموده و سازندگان نسل گام دوم انقلاب اسلامی باشند .

 

********************************************* 

دیگر یادداشتهای منتشر شده در رسانه های مختلف 

   ( چنانچه روی عنوان بزنید ، صفحه آن باز شده و می توانید متن کامل انرا مطالعه بفرمایید )

 https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87%202

و ادامه آن در :

https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87