***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در خبرگزاری ایکنا ، 7 مرداد 1403  ، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

کد خبر: ۴۲۲۸۵۸۲

تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱

اجتماعی » جامعه

https://iqna.ir/fa/news/4228582/%D9%85%D8%B8%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86

 

  60 مظلومیت امام حسین ع و آموزه های آن

در این نوشتار انواع مظلومیتهای امام حسین (ع) از زمان حیات مطهر ایشان تا کنون در پنج بخش شامل مظلومیتهای پیش از امامت ، در دوران امامت ، در واقعه عاشورا ، بعد از واقعه کربلا و در عصر حاضر در 60 بند تبیین شده است .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 

‫رسالت اصحاب اربعین ، مبارزه با دشمنان زمانه امام حسین (ع) | ایثار پرس  isarpress | پایگاه خبری تحلیلی و تخصصی فرهنگ ایثار و شهادت‬‎

امام حسین (ع) در سال چهارم قمری بدنیا آمدند و بعد از امام حسن مجتبی (ع)  بعنوان سومین امام معصوم ۱۱ سال امامت و رهبری جامعه اسلامی را عهده دار بودند.

امام حسین (ع) در زمره اصحاب کِساء و از شرکت‌کنندگان در جریان مباهله و همچنین اهل بیت پیامبر اسلام می باشد که آیه تطهیر از طرف خداوند بلند مرتبه در مورد آنها نازل شده است .

امام حسین (ع) آخرین نفر از پنج تن آل عبا می باشد  ، سومین جانشین نبوی ، اول شهید میدان رزم ، چراغ هدایت و کشتی نجات  ، مظهر کمال و تجلی انسان کامل و عالم به رموز عالم بود و بجای اینکه بعنوان الگو و اسوه قرار گیرند، با فتنه دشمنان ، این ظلم و ستمها بر وی صورت گرفته است :

الف ) مظلومیتهای امام حسین (ع) در پیش از امامت

پیش از  امامت امام حسین (ع)  ( از 3 شعبان سال 4  الی 15 رمضان سال 50 قمری )، این ظلم ها بر آن امام اعمال شده است : 15 رمضان سال 50

  1.  غصب حق الهی حکومت پدر امام حسین (ع) : پس از رحلت پیامبر (ع)، علیرغم نص صریح الهی، و اعلام پیامبر ، عده ای انگشت شمار در مکانی به نام «سقیفه بنی ساعده» جلسه ای تشکیل دادند و حق مسلم امام علی (ع) در خلافت بعد از نبی(ص) را غصب کردند و فرد دیگری بکار گماردند.
  2. غصب فدک مادر امام : فدک ، مِلک طلق  حضرت زهرا(س) که پیامبر‌(ص) به امر خداوند به او واگذاشته بود و دستگاه خلافت ، آن را به بهانه‌‏های واهی غصب کرد.
  3. تعدی به خانه والدین : یاران خلیفه وقت برای گرفتن بیعت اجباری از امام علی (ع) به خانه امیرالمؤمنین (ع) حمله کرده و هتک حرمت کردند .
  4. جراحت مادر امام(ع) :در جریان حمله به خانه امام علی (ع) ، حضرت زهرا (س) مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بشدت مجروح شدند .
  5. شهادت برادر امام (ع)  : بدنبال حمله به منزل امام علی (ع) ، حضرت محسن طفل امام ، پیش از تولد به شهادت میرسند .
  6. شهادت مادر امام (ع) : ضرب و جرح در حمله به خانه حضرت زهرا (س) ؛ مصیبت‌‏ها و اهانت های فروانی که بر ایشان  وارد شد، سبب شهادت وی گردید . . باعث شد امام حسین در نوجوانی مادر جوان خویش را ازدست بدهند و یتیم شوند.

 امام علی (ع) فرمودند که بزرگ ترین مصیبت حضرت زهرا(ع) این بود که وقتی جسم مبارک او را بر مغتسل قرار دادم: دریافتم که یکی از دنده های سینۀ او شکسته و پهلویش از ضرب تازیانه سیاه شده است.» و همین علت شهادت آن حضرت بوده است .

  1.  نامعلوم بودن مزار مادر امام : براساس شرایط نامناسب حاکم در جامعه ، حضرت زهرا (س) وصیت کرده بودند که شبانه و پنهانی دفن کنند . وتا امروز کسی جز ائمه اطهار (ع) مکان قبر او را نمیداند .
  2.  کشتن پدر امام حسین (ع) : امام  علی (ع) را منافقین در شب 19 ماه مبارک رمضان در محراب مسجد کوفه با شمشیر زهرآگین بر فرق مبارکشان ، مجروح و سپس به شهادت رساندند .
  3. دفن غریبانه پدر امام : تشییع و دفن پیکر مطهر امام علی (ع)  بصورت غریبانه و شبانه ، بدون هیچ همراهی بجز حسنین در نجف اشرف صورت گرفت .
  4.  مخفی بودن قبر پدر امام تا یکصد سال : دشمنی ها و کینه توزی های معاویه باعث شد تا فرزندان امام علی(علیه السلام) از بیم دشمنی های بنی امیه مزار ایشان را بنابر وصیت خود آن حضرت مخفی کنند و طی یکصد سال آن را پوشیده نگه دارند. و قبر امام بدون زائر بود.
  5. آزار و قتل شیعیان پدر امام (ع) : تا دهها سال بعد از شهادت امام علی (ع) ، آزار و شکنجه و تبعید و قتل دوست‌داران خاص امام صورت میگرفت.و حدود شصت سال پدرش را بر منابر سب میکردند .
  6. محرومیت حکومت برادر امام : بعد از محرومیت امام علی (ع) از حکمرانی بر جامعه اسلامی ، برای اولاد معصومین وی ، از جمله امام حسن (ع) نیز چنین شد .
  7. به شهادت رساندن برادر امام : امام حسن (ع) و نوادگان امام ( بجز امام زمان ) و علویان و پیروان آنان توسط بنی امیه و بنی عباس همگی را مورد انواع فتنه ها ،سرکوب شدیدی ، صدمات و شهادت قرار دادند .
  8. فرزند و برادر شهیدشدن : پدر و برادر  امام  را به شهادت رساندند و وی در دوره  خردسالی فرزند شهید و در جوانی برادر شهید بود .و با از دست دادن سایه پدر و برادر بزرگتر ، از نعمت وجود آنان محروم میشوند.

ب ) مظلومیتهای امام حسین (ع) در دوران امامت

بعد از انتقال بار امامت جامعه اسلامی بر دوش امام حسین (ع) (حدود ۱۱ سال (از ۵۰ تا ابتدای ۶۱ق.)) ، این ظلم ها بر آن امام اعمال شده است :

  1. غصب خلافت امام : امام حسین (ع) ولی الله و منصوب الهی در سلسله امامت بود ولی ... غصب کرده و مانع و محرومیت از حق حکمرانی امام برای مسلمین شدند و مسلمین از فیوضات وی محروم شدند .
  2.  محدودیت و سختی : در طول زندگانی و امامت11 ساله ، امام حسین (ع) بشدت در فشار و محدودیت توسط حاکمان جور اموی بودند وموانع زیادی در فیض بخشی آن خازن علم ، منبع نورانی و معنوی بودند
  3. تلاش برای بیعت کردن امام با یزید:  در 26 رجب سال ۶۰ قمری:، امام به دارالاماره برای بیعت با یزید احضار میشوند

ج ) مظلومیتهای امام حسین (ع) در واقعه عاشورا

عدم رعایت پیمان و قواعد و اخلاق مرسوم توسط سپاه دشمن علیه سپاه امام حسین (ع) در سال ۶۱ قمری صورت گرفته است :

  1. بازداشت و به شهادت رساندنم حضرت مسلم ، سفیر امام حسین درکوفه
  2. محاصره امام در عدم رفتن به کوفه
  3. بستن آب به روى آن حضرت و یاران و زنان و کودکان اهل بیت
  4. اعلام جنگ توسط عمر سعد در 9 محرم سال ۶۱ قمری و مهلت خواستن امام
  5. شکستن عهد و پیمان توسط سپاه دشمن
  6.  تحمیل جنگ نا برابر ، سى هزار نیروى مجهّز سپاه دشمن در برابر 72 تن یاران امام حسین (ع)
  7. شروع جنگ با امام در ماه حرام ( محرم الحرام )
  8. حمله به امام در وقت اقامه نماز در ظهر روز عاشورا
  9. کشتن بچه ها در مقابل دیدگان مادر
  10. کشتن کودک شیرخوار ( حضرت علی اصغر ع)
  11. ندای یاری طلبی امام زمان (عج)  در بی کسی در میدان نبرد : هل من ناصرا ینصرنی
  12. کشتن فرزند پیامبر(ص) و برترین امت و حجت خدا برروی زمین
  13. به شهادت رساندن آخرین نفر از پنج تن آل عبا ، که اساس خلقت برای وجود نازنین آنان بوده است و امام حسین (ع) آخرین برجای مانده از آل عبا نیز از روی زمین تهی گردید .

مصائب وارده در شهادت امام (ع) و اصحابش ، آن قدر شدید، زیاد و وحشتناک بوده که در دوران جاهلیت نیز سابقه نداشته است .

د ) مظلومیتهای امام حسین (ع) بعد از واقعه عاشورا

بعد از واقعه سخت عاشورا اصول انسانیت و آزادگی توسط سپاه دشمن علیه سپاه امام رعایتن نشد . و ستمهای زیر بر ابدان امام و اصحابش و نیز اهل بیت امام صورت گرفت :

  1. تاختن سپاهیان یزید با اسبان بر پیکرهای مطهر شهدای کربلا
  2. بی حرمتی به اجساد و مثله کردن و بریدن سر امام معصوم (ع) و شهداء کربلا
  3. غارت کردن و برهنه کردن بدن مطهر شهداء توسط سپاهیان پیروز میدان
  4. جلوگیرى سپاه یزید از دفن پیکر شهیدان کربلا
  5. بریدن سرهای مطهر شهداء
  6. آتش زدن خیمه های اهل بیت امام حسین (ع) و ایجاد بحران برای زن و بچه های بی پناه
  7. حمله سپاه یزید به کودکان و زنان اهل بیت (ع)
  8. خیمه های سپاه امام حسین (ع) را غارت کردند
  9. به گوشواره گوشه دخترخردسال هم رحم نکردند و با گوش کندند
  10. به اسارت گرفتن زنان مسلمان و اطفال اهل بیت
  11. شکنجه روحی اهل بیت به اسارت گرفته شده با عبور دادن کاروان آنها از کنار بدن های پاره پاره و بدون سر آنان
  12. سپاه یزید به امام سجاد (ع) که بیمار بودند ، نیز اهانت کردند
  13. شکنجه و در غل و زنجیر کردن بیمار (امام سجاد علیه السلام) و به اسارت بردن ایشان
  14.  آویختن سرهای مطهر شهدای کربلا به گردن اسبها و نیزه ها
  15. گرداندن اهل بیت به اسارات گرفته شده در شهرهاى مختلف شامات
  16. نان و غذای کافی ندادن به اسیران (مخصوصاً خردسالان) و اسکان در مکانهای نامناسب
  17. به شهادت رساندن فرزندان امام (ع) : امام چهارم الی یازدهم و نوادگان انان و علویان و پیروان آنان توسط بنی امیه و بنی عباس همگی را مورد انواع فتنه ها ،سرکوب شدیدی ، صدمات و شهادت قرار دادند .

ه ) مظلومیتهای امام حسین (ع) در عصر حاضر

در عصر حاضر نیز برخی مظلومیت ها ادامه دارد و یا ظلمهایی بر امام حسین (ع) و نهضتش صورت گرفته است :

  1. محرومیت محبان امام : با بدعت انحراف در مسلمانان ، اکنون صدها ملیون مسلمان از محبت و ولایت امام علی و امام حسین (ع) محروم هستند .
  2. کشتار شیعیان امام توسط صدام : در جریان انتفاضه شعبانیه سال 1361 شمسی در عراق ، توسط صدام کشتار مردم شیعه در اطراف حرم امام علی(ع) و همچنین در حرم امام حسین (ع) مظلومانه بشهادت رسیدند .
  3. جنگ تحمیلی دو کشور شیعه : به راه انداختن یک جنگ هشت ساله توسط امریکا و غرب با فرماندهی میدانی صدام حاکم کشور شیعه عراق علیه ملت شیعه و انقلابی ایران با حمایت تمام عیار غرب و شرق و کشتار شیعیان داخل عراق توسط صدام صورت گرفت .
  4.  تحریف تاریخ . اتهام مذاکره سازش به امام حسین (ع) :  " امام حسین(ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود؛ ....، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود. ....امام حسین(ع) با این حرکت خود به ما یاد داد که حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند.( حسن روحانی ، 30 مهر 93 ) در حالیکه رهبری این بیان را اشتباه دانستند و فرمودند امام حسین برای مذاکره نبوده و بلکه برای نهیب زدن از عواقب کارش بوده است . شهید مطهری: «مظلومیت امام حسین پس از عاشورا به دست مسلمانان و شیعیان بیش از مظلومیت ایشان در روز عاشورا به دست امویان بود». چرا که کشتن دیگری ظلم است و تحریف انسانیت ظلمی است بزرگتر؛ و امروز ما گرفتار این نوع مظلومیت هستیم که مظلومیت پس از عاشوراست.
  5. شیعه انگلیسی : یک فرقه ، باتفکر انحرافی ، که اسمشان مسلمان و شیعه است، ممکن است به احکام فردی اسلامی متعبّد هم باشند امّا در خدمت دشمن حرکت میکنند. ( رهبر انقلاب ،
  6. بدعت برای تحریف : در معدود مواردی نیز با قمه زنی ، فقط شمع روشن کردن در شام غریبان امام حسین (ع) ، سینه زنی مختلط و.... در جریان می باشد .
  7. مظلومیت امام حسین(ع) در میان محبین امام : اغلب محبین امام حسین (ع) که نسبت به وی ابراز علاقه داریم ، ولی آنحضرت را بخوبی نمی شناسیم . و نسبت به ترویج معارف امام اهتمام نداریم .
  8. برزمین ماندن اهداف قیام امام : از اهداف نهضت امام این است که برای اقامه :امر به معروف و نهی از منکر " که در جامعه فراموش شده بود و بدان عمل نمیشد ، قیام کردند . ولی ما نیز امروز که جامعه نیاز دارد کاهلیم و ... !
  9.  ناکافی بودن معارف امام در جامعه : گرچه بعد از انقلاب اسلامی دامنه برگزاری مناسبت روز میلاد و روز شهادت امام (ع) برنامه های متنوع و گسترده ای برگزار میشود ، لکن هنوز بسیاری از شیعیان آن امام خوبیها را بدرست نمی شناسند و نمی شناسیم .
  10.  توجه صرف به جنبه های احساسی نهضت امام : نوع نگاه احساسی به واقعه کربلا که از پیش از انقلاب اسلامی برجای مانده  و به ابعاد اجتماعی ، حماسی و... کمتر پرداخته میشود ، چنین رویکردی ناقص و نارس و کم اثر خواهد بود.
  11. توجه صرف به جنبه ثواب و شفا : اینکه صرفا به مناسک زیارت و بهره گیری از ثواب آن باشد و یا تنها برای شفاعت و معجزه مورد توجه قرار بگیرد و به اهداف و فلسفه نهضت امام توجه نشود ، ظلم به این موضوع عالم تاب هست .
  12. غریبی فرزند امام حسین (ع) : محب امام مهدی (عج) هستیم و برای فرجش نیز دعا میکنیم ولی برای زمینه سازی ظهور منتقم خون ثارالله خیلی تلاش نمیکنیم
  13.  کم بهره مندی از چراغ و کشتی نجات :  براساس حدیث نبوی (ص) «حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است» و بسیار کارگشا و آینده ساز همه جوامع هست ، ولی معدودی از آن بهره می برند !

جمع بندی

مظلومیت‌های امام حسین (ع) ، در زمان حیات ، شهادت ، پس از حیات مادی وی بوده و تداوم دارد . و اغلب این ظلم ها توسط مسلمانان و حتی شیعیان نااهل صورت گرفته است. و علت آن ، دشمنی دشمنان ، بی بصیرتی برخی از مسلمانان بوده است . و حکایت مظلومیت امام حسین(ع) مظلومیت اسلام ناب محمدی است .

سخن پایانی

به بیان استاد شهید مطهرى گریه براى امام حسین علیه السلام نوعى اعلام وابسته بودن به اهل حق و عدالت و جنگ با گروه باطل است، وگرچه بعد از انقلاب اسلامی ، ابعاد نهضت امکام حسین (ع) در سطح و عمق معارف گسترش یافته ، لکن برای رسیدن به حد مطلوب بایستی برنامه ریزیهای زیادی صورت گیرد و با توجه به اینکه امروزه حکومت اسلامی ایران در اوج اقتدار بوده ولی امکان تکرار تاریخ با دشمنی‌های آمریکا و غربی‌های و صهیونیست‌ها میسر است و مسلمانان ضرورت دارد با شناخت معارف زندگانی امام و درس‌آموزی آموزه‌های آن؛ با بصیرت  خود را بیمه و با هوشیاری لازم؛ فتنه‌های دشمنان را خنثی سازند.

********************************************* 

دیگر یادداشتهای منتشر شده در رسانه های مختلف 

   ( چنانچه روی عنوان بزنید ، صفحه آن باز شده و می توانید متن کامل انرا مطالعه بفرمایید )

 https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87%202

و ادامه آن در :

https://javadfesharaki.blog.ir/page/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی